DETERMINAN PENGGUNAAN KLIK INDOMARET UNTUK PROSES PENJUALAN BARANG

  • Dwi Ambarwati
  • Dwi Ekasari Harmadji
  • Tio Arriela Doloksaribu
Keywords: Klik Indomaret, Preceived Ease of Use, Preceived Usefulness, Behavior Intention to Use

Abstract

Klik Indomaret is one of the latest innovations in the field of information technology from PT Indomarco Prismatama to improve the process of selling Android-based goods. This research aims to test and provide evidence regarding the use of Klik Indomaret in the process of selling goods. In this research, the Theory of Technology Acceptance Model (TAM) uses the independent variables, perceived ease of use, and perceived usefulness, while the dependent variable is perceived behavior to continue using it (Behavior Intention to Use). This research used a census method carried out on employees in the accounting department of Indomaret, Malang Branch, East Malang Manager area with a total of 40 shops consisting of 2 employees per shop, a total of 80 shop employee respondents. The test results show that perceived convenience has no effect on perceived behavior to continue using, perceived ease has a positive and significant effect on behavior to continue using, and the simultaneous variables of perceived convenience and usefulness do not simultaneously influence perceived behavior to continue using.

References

Alhasanah, J. U., Kertahadi dan Riyadi. 2014 “Pengaruh Kegunaan, Kualitas Informasi dan Kualitas Interaksi Layanan Web E-Commerce terhadap Keputusan Pembelian Online.” Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) 15 (02): 1-10
Baramuli, J. P., & Karamoy , H. (2013). Evaluasi Penerapan Sistem Informasi Akuntansi Penjualan Pada PT. Ciputra Internasinal Manado. Jurnal Universitas Sam Ratulangi Manado.
Bodnar, G. H., & William, S. H. (2013). Sistem Informasi Akuntansi. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Budiman, F. (2013). Pendekatan Technology Aacceptance Model Dalam Kesuksesan Implementasi Sistem Informasi Manajemen Daerah. Wahana Reset Akuntansi.
Daud, R., & Valeria, M. W. (t.thn.). Pengembangan Sistem Informasi Akuntansi Penjualan dan Penerimaan Kas Berbasis Komputer Pada Perusahaan Kecil (Studi kasus pada PT. Trust Technology). Jurnal Manajement dan Bisnis Sriwijaya, Voll 12 No.
Davis, F. D., dan Venkatesh, V. 1996. A critical assemessment of potential measurement biases in the technologhy acceptane model three experiments. Int. J. Human – Computer Studies, 19-45
Davita, H., & Alandia, D. H. (2015). Analisa pendekatan Technologi Aceptance Model TAM pada sistem informasi berbasis komputer. Jombang.
Doloksaribu, T. A., & Firdaus, R. (2022). niat pedagang pasar dalam menggunakan Sistem E-Restribusi Pasar.
Ghozali, I. (2014). Strctural Equation Modeling Metode Analisis dengan Partial Last Square (PLS) (4th ed). Badan Peneliti Universitas Diponegoro .
Hermawan, H. 2017. “Sikap Konsumen terhadap Belanja Online.” WACANA Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi 16 (1) : 136-147
Indrajani, Olivia, W., Megaria dan Christina. 2007. Analisis dan Perancangan Aplikasi E-Marketing pada PT. Alpha Cipta Computindo. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi 2007 (SNATI 2007), ISSN: 1907-5022
Jammes, A. H. (2012). Sistem Infomrasi Akuntanasi Penjualan Berbasis Internet.
Krismiadji. (2012). Siste Informasi Akuntansi. Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan Akademi Manajemen Perusahaan YKPN.
Kurniasih, M. (2022). Pengaruh Kemanfaatan, Kemudahan, Kualitas, Layana, Resiko, dan Kepercayaan Terhadap Minat penggunaan Sistem Informasi Akuntansi.
Kusnawati, Rokhmawati dan Rachmadi Aditya. 2018. “Analisis Pengalaman Pengguna pada Website E-Commerce (Studi pada klikindomaret.com dan alfacart.com).” Jurnal Pengembangan teknologi informasi dan ilmu komputer 2 (9): 3287-3292
Kusuma, A. F. (2016). Perancangan Sistem Akuntansi Penjualan Tunai Berbasis Web.
Laksana, G. B., Astuti, E. S., & Dewantara, R. Y. (2015). Pengaruh Presepsi Kemanfaatan Presepsi Kemudahan Penggunaan Presepsi Resiko dan Presepsi Kesesuaian Terhadap Minat Menggunakan Mobile Bangking. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya.
Laudon, K. C., & Laudon, J. (2013). Management Infomation System. Managing the digital firm.
Lestari, N. D. (2018). Ayunda Nita Dwi Lestari (2020), penelitian AyuAnalisa Pengaruh Aplikasi e-commerce Klik Indomaret terhadap Penerimaan Pengguna di Kabupaten Jember. Kabupaten Jember.
Loanata, T., & Tileng, K. G. (2016). Pengaruh Trust dan Perceived Risk pada Intention To Use Menggunakan Technology Acceptance Model (Studi Kasus Pada Situs E-Commerce Traveloka) . JUISI.
Nangi, I. Y., & Sukaatmadja, I. P. (2015). Pengaruh Aplikasi TAM dan Kepercayaan Terhadap Minat Mahasiswa Membeli Ulang Menggunakan E-Commerce Dalam Produk Pakaian dan Accecoris. E-Jurnal Manajemen Unud.
P, G, S., N, N, K. dan L, P. A. 2014. The Apllication of technologhy acceptance model on internet banking users in the city of denpasar. J. Manaj dan Kewirausahaan. Vol. 16, No. 2, PP. 93-102
Revve, J., M, W., Carls, S., & Duchac, J. E. (2012). Corporate Finanatial Accounting Edition. Canada : South-Westrn Cengage Learning.
Rommey, M. B., & Paul, J. S. (2015 ). Accounting Infomartion System. England: Pearson Educational Limited.
Santoso, B. (2012). Analisis Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Pada Sistem Informasi Akuntansi Berbasis Komputer.
Sodik, S. S., & Siyoto, S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakata: Literasi media Publishing.
Sondkah, J. S. (2017). Behavioral Intention To Use E-Tax Service System An: Application of Technology Acceptance Model. Eruopean Research Studies Journal Volume XX.
Susanto, A. (2013). Sistem Informasi Akuntansi. Bandung, Lingga Jaya.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa . Yogyakarta: Andi.
Published
2024-06-04
How to Cite
Ambarwati, D., Harmadji, D., & Doloksaribu, T. (2024). DETERMINAN PENGGUNAAN KLIK INDOMARET UNTUK PROSES PENJUALAN BARANG. Jurnal Penelitian & Pengkajian Ilmiah Mahasiswa (JPPIM), 5(1), 60-71. Retrieved from https://jppim.wisnuwardhana.ac.id/index.php/jppim/article/view/223
Section
Articles